Acest material a fost elaborat in vederea sprijinirii beneficiarilor pentru limitarea efectelor provocate de pandemia de coronavirus, continuarea activitatii si implementarea planurilor de afaceri in conditii optime. In functie de discutiile cu beneficiarii in cadrul workshop-ului si de concluziile acestora, activitatea de monitorizare a implementarii planurilor de afaceri va fi adaptata conform problemelor si solutiilor identificate. Astfel, monitorizarea trebuie sa cuprinda identificarea problemelor cu care se confrunta beneficiarii si stabilirea masurilor de remediere pentru a asigura o implementare optima a planurilor de afaceri.
În România, din 800.000 companii active, doar 40.000 sunt profitabile, iar rata medie de profit este de 7-10%. Mai mult decât atât, din cauza unei foarte probabile crize economice cauzată de fenomenul Covid-19, specialiștii estimează înjumătățirea numărului de firme profitabile în 2020.
Criza economică poate fi depășită de companiile românești dacă se respectă un plan eficient de management al crizei, adaptat fiecarei situatii in care va aflati.
În aceste momente grele trebuie să rămânem lucizi și să conștientizăm unele neajunsuri ale antreprenoriatului românesc, pe care nu le putem observa într-o perioadă de relativă prosperitate.
Problemele antreprenoriatului românesc:
1. Nu avem educatie și cultură antreprenorială. Câți antreprenori au un Plan de Management al Crizei sau un buget de austeritate pentru cel puțin 6 luni?
2. Antreprenorii care, în lunile Decembrie și Ianuarie, anunțau 300% profit în turism sau Horeca, sunt primii care anunță, la 3 zile de la semi-carantină, că trimit oamenii în șomaj sau îi disponibilizează.
3. Digitalizarea IMM-urilor nu este doar o modă, ci un „must have”. Suntem la coada clasamentului în UE la acest capitol. Iată cum suntem forțați, peste noapte – la propriu – să ieșim în online și să ne construim un brand al companiei și un brand personal; și asta în contextul în care suntem top 3 în clasamentul infrastructurii de internet din toată lumea”.
Ce se poate face:
1. Extinderea bazei de clienți. Trebuie sa avem in vedere faptul ca in momente de criza, publicul are tedința de a-și pierde fidelizarea față de un brand sau altul și se va orienta către companiile care comunică mai bine, care au stocuri de marfă și care satisfac nevoile imediate ale clienților. Spre exemplu, atunci când e perioada de criză, oamenii nu se mai gândesc să cumpere de la hipermarket-ul X sau Y, cum o faceau ca până acum, ci se vor orienta către hipermarket-ul care are marfă pe stoc și care va arăta că îi pasă de nevoile curente ale clienților. Dacă vom fi pregătiți strategic, momentul de criză se poate transforma în cel mai bun moment pe care l-a avut compania noastră, deoarece nimeni nu va mai fi fidel nimănui, iar piața se va reconfigura.
2. Managementul financiar (analiza financiară a afacerii noastre). Gestionarea financiară solidă este vitală pentru a ne asigura continuitate într-o perioadă de criză. Primul pas este să ne punem următoarele întrebări: Care este cash flow-ul disponibil pe care îl ai la acest moment?, Care este cash flow-ul disponibil pe termen scurt, de la o săptămână la alta?, Care sunt resursele disponibile pe care te poți baza ca să îți menții în continuare activitatea?. Totodată, trebuie să învățăm să construim un planificator de fluxuri de numerar. Putem folosi un Excel pentru a înregistra veniturile și cheltuielile proiectate pentru următoarele 12-13 sau chiar 14 săptămâni, perioadă care se consideră critică pentru o afacere care tocmai trece printr-o criză financiară generalizată a pieței. Din acel moment încoace, această fișă de calcul trebuie actualizată săptămânal, pentru a ne asigura că suntem în target-ul de plăți către furnizori, clienți sau pentru plata salariilor angajațiilor și contribuțiile. Pentru a asigura sănătatea financiară a afacerii, este recomandabil să se stabilească de la început 4 sau 5 indicatori de performanță pe care va trebui să îi urmărim îndeaproape.
3. Inovare – este momentul să facem pași noi, să venim cu produse și servicii noi. Un moment de criză poate coincide și cu experimentarea de strategii noi. Comoditatea și conservarea strategiilor manageriale pot dăuna afacerii, deoarece riscăm să rămânem nerelevanți pentru piață. Momentul de criză înseamnă fix schimbarea de la normalitate, înseamnă construirea unei noi realități la care trebuie să ne adaptăm dacă vrem să mai existăm. Într-adevăr, este ușor și la îndemână pentru administratorul unei afaceri să se simtă confortabil cu produsele sau serviciile cu care a avut succes până la începerea crizei. Dacă totuși alegem să nu fim inovatori în perioada de criză, putem totuși să găsim noi piețe, noi întrebuințări pentru produsele și serviciile pe care deja le avem active. Spre exemplu, dacă serviciul X nu mai este căutat de publicul tradițional, asta nu înseamnă că nu mai există cerere în piață, ci trebuie să descoperim cui îi este necesar acel serviciu pentru momentul dat și să-l prezentăm astfel încât să insistem pe punctele lui tari adaptate la nevoile noului public-țintă.
4. Transformarea afacerii în online. În perioadă de criză, multe firme aleg să își construiască o identitate online tot mai puternică. Trebuie să gândim strategic. În perioada de carantină, nu mai avem clienți care să ne treacă pragul. Cum facem? Construim o platformă sau o aplicație mobile în care noi onorăm comenzile oamenilor până la ușa. Plata se face direct în aplicație, deci nu există riscul de a nu fi plătiți pentru serviciile și produsele noastre. Spre exemplu, companiile de catering prosperă în această perioadă, deoarece oamenii au nevoie de produse și servicii, dar nu le pot procura de la fața locului, drept pentru care apelează la companii pentru a le satisfice aceste nevoie urgent.
5. Investiția în tehnologie și în afacerile viitorului. Momentul de criză poate fi un bun moment de a fi creativi și de a investi bani și resurse într-un plan afacere adaptată la societatea viitorului.
Va invitam sa analizati care sunt problemele voastre si ce solutii gasiti pentru a le rezolva si pentru a asigura dezvoltarea afacerii!!!
Si nu uitati: criza poate fi o oportunitate!!!
Vom incheia cu un citat mobilizator al lui Albert Eistein:
„Sa nu pretindem ca lucrurile sa se schimbe daca tot timpul facem
acelasi lucru. Criza este cea mai binecuvantata situatie care poate
apare pentru tari si persoane, pentru ca ea atrage dupa sine progrese.
Creativitatea se naste din necesitate precum si ziua se naste din
noapte. In perioada crizei se nasc inventiile, descoperirile si marile
strategii. Cine depaseste criza se depaseste pe sine insusi, fara a
ramane “depasit”. Cine atribuie crizei esecul isi ameninta propriul
talent si respecta mai mult problemele decat solutiile. Adevarata criza
este criza incompetentei. Problema persoanelor si tarilor este lenea si
indiferenta pentru a gasi solutii si iesiri din astfel de situatii. Fara
criza nu exista duel, fara duel viata este o rutina, o agonie lenta.
Fara criza nu exista valoare. In perioada crizei infloreste ce-i mai bun
in fiecare, pentru ca fara criza orice vant este o mangaiere. Daca
vorbim de criza o promovam, iar tacerea este o exaltare a
conformismului. In loc de toate acestea, mai bine sa muncim. Sa terminam
o data cu criza amenintatoare : tragedia de a nu dori sa luptam pentru a
o depasi.”
Intocmit de
Expert monitorizare servicii grup tinta
Toth Tiberiu Dorin