POCU_109172

Finalizare implementare proiect Îmbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie Cluj, a implementat in perioada 18 iulie 2018-19 august 2020 proiectul cu titlul Îmbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate (POCU 109172).

Proiect a fost cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 6 Educatie si competente, Obiectiv specific 6.13 Cresterea numarului absolventilor de invatamant tertiar universitar si nonuniversitar care isi gasesc un loc de munca urmare a accesului la activitati de invatare la un potential loc de munca / cercetare/ inovare, cu accent pe sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI.

            Obiectivul principal al proiectului a fost de a îmbunătăți competențele și aptitudinile profesionale ale studenților care se regăsesc la nivelul educațional de studii de licență, în vederea creșterii capacității acestora de a se încadra cu succes și în mod sustenabil pe piața muncii.

            Proiectul a facilitat participarea a 340 de studenți din cadrul Facultății de Matematică și Informatică, a Facultății de Știinte Economice și Gestiunea Afacerilor și a Facultății de Business la stagii de practică de calitate. Prin activitățile prevăzute s-a urmărit creșterea şi aprofundarea competențelor dobândite de catre studenti în timpul studiilor nivel licenta prin efectuarea unor stagii de practică aplicată în cadrul unor societăți comerciale din domeniile de activitate asociate studiilor.

Rezultatele obtinute in cadrul proiectului:

peste 320 de studenti consiliati profesional in vederea tranzitiei spre piata muncii;
340 de stagii de practica desfasurate in cadrul unor companii din domeniul de activitate aferent specializarii studentilor;
un portal dezvoltat pentru facilitarea gasirii unui loc de practica pentru studentii din cadrul celor 3 facultati;
peste 40 de parteneri din mediul economic selectati pentru desfasurarea stagiilor de practica;
209 studenti premiati in cadrul unui concurs pe teme profesionale in perioada iunie-iulie 2020;
3 echipe premiate in cadrul concursului profesional de tip hackaton, “UBB Hacks for Good”, desfasurat online in perioda 24-26 iulie 2020;
4 ateliere de lucru organizate in perioada mai 2019-iulie 2020 in vederea construirii unei platforme de dialog intre mediul academic si cel socio-economic.

            Valoarea totală eligibilă a proiectului a fost 2.203.658,79 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European a fost  de 1.873.109,97 lei.

POCU_109172

Intraprenoriatul - de ce e bine sa fii un angajat responsabil si implicat

Multe IMM-uri / companii isi propun sa creasca si sa se dezvolte sustenabil, insa masurile pe care le iau in acest sens sunt de cele mai multe ori nepotrivite si pe termen lung nu aduc cresterea sperata.

De cele mai multe ori antreprenorii care se lovesc de aceasta situatie constata ca au cautat solutii pentru crestere in diverse surse, insa au omis poate cea mai constructive abordare in acest sens, si anume acceea de a-ti consulta proprii angajati si de atine cont de parerile acestora. Stimuland creativitatea angajatilor antreprenorii au doar de castigat si de cele mai multe ori reusesc sa gaseasca in propiria ograda solutii pentru o multime de provocari cu care se confrunta in timpul activitatii.

Intraprenoriatul – dezvoltarea/ creativitatii propriilor angajati s-a dovedit extrem de util pentru afacerile care l-au promovat.

Companiile au nevoie de oameni vii, inovativi, creativi şi generoşi, capabili să dezvolte si sa se implice in procesul cunoaşterii atât către exterior, cât şi către interior, oameni care să facă mişcări transversale, depăşind stressul personal şi organizational.

Mai mult, companiile responsabile au nevoie de angajaţi responsabili, în contextul în care responsabilitatea este reprezentata de abilitatea de a veni cu variante si solutii si nu de a manageria eficient situatiile de criza care inerent apar.

Termenul de intraprenoriat se refera la acei angajati care preiau initiative si se ocupa de diverse activitati/ proiecte in cadrul departamentului sau firmei in care activeaza cu scopul imbunatatirii activitatii, proceselor, si nu in ultiul rand cu scopul majorarii veniturilor si profitului firmei pentru care lucreaza.

Activitatile de tip intraprenorial este bine sa fie promovate in companii cu scopul definirii unei culturi antreprenoriale in cadrul careia fiecare angajat este responsabilizat in ceea ce priveste contributia sa la succesul companiei. Un angajat responsabil va avea initiative, isi va asuma raspunderea si va depune eforturicultura  de a pune in practica aceste initiative.

Cum definim o cultura organizationala care sa aiba in centru creativitatea?

Conform psihologilor, creativitatea la locul de munca este stimulata de libertatea si flexibilitatea acordata de angajator/manager, iar angajatii inovatori tind sa aiba mai multa viziune, manifesta o perspectiva mai pragmatica si se concenteaza pe aspectele esentiale. Sunt, desigur, cazuri in care o astfel de abordare va face executia si activitatile de rutina mai putin interesante si prin urmare vor fi neglijate.

POCU_109172

POCU 109172: UTILITATEA STUDIILOR DE MASTER

UTILITATEA STUDIILOR DE MASTER

”Imi este util MASTERUL?” este o intrebare la care studentiilor le este din ce in ce mai greu sa raspunda, avand in vedere dinamica pietei muncii si ca multi dintre ei sunt ”vanati” de catre companii inca de pe bancile facultatii unii chiar renuntand la studii in favoarea muncii full-time inainte de a absolvi.
Sa nu uitam totusi ca la master se pot inscrie doar cei care au absolvit minim trei ani de facultate.
Desi multa lume tinde sa minimizeze utilitatea petrecerii a inca doi ani studiind dupa cei trei-patru ani de facultate, adevarul este ca masteratul ajuta la o mai profunda cunoastere a informatiilor obtinute in urma studiilor de licenta sau in oricare alt domeniu de interes. Din acest considerent se si realizeaza inscrierea la master – dorinta de a evolua in domeniul ales.

Totusi, uneori un master ofera unui absolvent oportunitatea de a se reprofila, de a se axa pe un nou domeniu de activitate sau de a-si orienta pregatirea spre o zona de nisa a domeniulul in care a studiat, zona prea putin explorata in timpul facultatii. Cu cat programul de master ales este mai calitativ, cu atat experienta si informatiile acumulate in timpul acestuia devin resurse viabile pentru cei care isi doresc cu adevarat sa castige teren intr-o functie profesionala mai inalta.
Unii absolventi de facultate aleg masterul pentru ca le permite sa mai petreaca timp slefuindu-si calitatile devenind si mai buni profesionisti, avand in vedere natura activitatilor desfasurate care implica pe langa acumularea de noi informatii si realizarea si sustinerea unor lucrari cu grad ridicat de profesionalism care ofera ocazia testatii aptitudinilor absolventului.

POCU_109172

POCU 109172: Idei de afaceri in domeniul IT

Idei de afaceri in domeniul IT

Avand in vedere inrolarea in grupul-tinta al proiectului a studentilor de la Matematică, Informatică, Contabilitate și informatică de gestiune, Finanțe și bănci, Informatică economică si interesul crescut al unora dintre ei de a se lansa in activitati independente dupa finalizarea studiilor, precum si domeniul de activitate al Camerei de Comert si Industrie Cluj- de a oferi servicii pentru mediului de afaceri, am structurat o serie de idei de afaceri in domeniul IT utile in cazul lansarii unui start-up.
Desi a fi programator sau dezvoltator nu este conditie esentiala pentru a investii intr-o afacere online, lansarea unui magazin online, a unei platforme de servicii sau a unei aplicatii se poate dovedi un success daca este bine gandita si pusa la punct.

Crearea de jocuri pentru telefon sau pentru calculator

Achizitionarea calculatoarelor (sau laptopurilor) utilizate în acest scop, cu o configuraţie tehnică specială, care sa permita scrierea codului sursă, testarea si lansarea produsului final.
Pentru o astfel de activitate se impune achizitionarea de echipamente IT mai performante şi, evident, mai scumpe decât cele din dotarea de bază a unui magazin de IT.
O a doua componentă importantă a unei astfel de afaceri, după ce s-a asigurat dotarea
tehnică necesară, o reprezintă costurile cu salariile şi contribuţiile sociale pentru o perioadă de timp, până când activitatea se va susţine din veniturile generate.

POCU_109172

Industria 4.0 si provocarile in zona fortei de munca

Principalul concept care isi pune amprenta asupra economiei si implicit asupra dinamicii pietei muncii este Industria 4.0 care aduce o serie de modificari importante in zona felului in care companiile trebuie sa se replieze si reorganizeze pentruu a ramane competitive, respectiv in zona de instruire a personalului.

Desi se afla inca intr-o zona mai putin expusa, intr-un stadiu preponderent teoretic, Industria 4.0 este din ce in ce mai frecvent tema de discutie in cadrul forumurilor economice si a conferintelor de HR si de management. Concluzia tinde sa fie aceeasi de fiecare data – in acest moment sunt prea putini cei care cunosc implicatiile si care fac pasi in sensul adoptarii schimbarii.

Astfel, in cadrul Forumurilor Economice Mondiale din ultimii s-au formulat cateva repere/ masuri a caror aplicabilitate pe termen scurt si lung vor ajuta economia mondiala sa faca fata schimbarilor:

reinventarea functiei de HR – reorientarea celor care fac instruirea si recrutarea personalului inspre a aprecia abilitatile si potentialul unei persoane si nu neaparat competentele si cunsostintele teoretice asa cum o fac in prezent
utilizarea analizelor de date – se impune din partea stake-holderilor o analiza profunda in ceea ce priveste planificarea fortei de munca, utilizand informatiile statistice de care dispun.
aprecierea diversitatii talentelor/abilitatilor – luarea in considerare a studiilor care arata clar beneficiile pe care diversitatea abiliattilor angajatilor le are pentru dezvoltarea unei companii; a mai mare deschidere in ceea ce priveste egalitatea de sanese si angrenarea femeilor in economie in roluri detinute pana in prezent aproape exclusiv de barbati.
oferirea de flexibilitatea programului de lucuru si a posibilitatii de a lucra on-line – trendul arata clar faptul ca viitorul apartine colaboarilor la distanta, companiile vor trebui sa fie deschise spre a lucra cu profesionisti independenti prin intermediul platformelor on-line.
regandirea sistemelor de invatamant – se impune constientizarea schimbarilor care au loc si renuntarea la modalitatile in care s-a facut pana acum educarea. Recomandarea este organizarea de consultari temeinice intre factorii interesati astfel incat sa se reformuleze curiculele de studiu in acord cu realitatile secolului 21.

POCU_109172

POCU 109172: Atelier de lucru in cadrul proiectului Îmbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate

Camera de Comerț și Industrie Cluj, în parteneriat cu Universitatea ”Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, va organiza în luna noiembrie, in cadrul proiectului POCU ”Îmbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practică de calitate”, un atelier de lucru prin intermediul caruia se doreste facilitarea dialogului între reprezentanții mediului academic și cei ai mediului socio-economic.

Perioada în care trăim, caracterizată de schimbări tehnologice rapide, de schimburi de informaţii şi de apariţie a industriilor de cunoaştere intensivă, impune o evaluare constantă a cerințelor pieței muncii, context în care principala temă de discuție propusă vizează identificarea unor măsuri și strategii care să asigure armonizarea ofertei educaționale cu cerințele și nevoile existente pe piață.
Pornind de la cerintele pietei muncii, evaluand gradul de corelare al ofertei educationale cu nevoile pietei muncii si posibilitatile de diversificare a ofertei academice, se va incerca conturarea unor masuri de imbunatatire si stimulare a comunicarii intre mediului de afaceri si cel academic care sa duca la o imbunatatire a competentelor absolventilor de studii superioare menite sa asigure integrarea cu succes a acestora pe piata muncii.

POCU_109172

Oportunitati de dezvoltare profesionala oferite studentilor prin proiectul POCU 109172

Oportunitati de dezvoltare profesionala oferite studentilor prin intermediul proiectului POCU 109172Camera de Comerț și Industrie Cluj, în calitate de partener al Universității ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, implementează proiectul Îmbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate (POCU 109172) cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. Obiectivul general al proiectului consta in imbunatatirea competentelor si aptitudinilor profesionale ale studentilor, aflati la nivelul educational de studii de licenta, din domeniul IT si economic, in scopul cresterii capacitatii acestora de a se incadra cu succes si in mod sustenabil pe piata muncii.Dezvoltarea competentelor dobandite in timpul pregatirii teoretice a fost facilitata prin oferirea oportunitatii de aprofundare a acestora in cadrul unor stagii de practica aplicata derulata in societati comerciale din domeniile de activitate asociate studiilor.Astfel, dintre companiile clujene care au raspuns afirmatic apelului lansat de echipa CCI Cluj amintim: Farmec SA, Goodwill Consulting GWC SRL, Iullius Mall, AB ONIX HOTEL SRL, LEONI WIRING SYSTEMS SRL, CSI ROMANIA SRL, Rondocarton SRL, OFFICE DEPOT, Bombardier Transportation Shared Services Romania SRL, ING Office, SAI Broker SA si Pyronova IS Romania SRL. Acestia sunt doar o parte dintre colaboratorii care au oferit ocazia studentilor de a-si testa cunostintele pe piata muncii.Pana la finalul acestuia, proiectul va facilita participarea a 340 de studenți din cadrul Facultății de Matematică și Informatică, a Facultății de Știinte Economice și Gestiunea Afacerilor și a Facultății de Business la stagii de practică. Valoarea totală eligibilă a proiectului este 2.203.658,79 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European este de 1.873.109,97 lei.  Perioada de implementare a proiectului este de 24 de luni (18 iulie 2018 – 17 iulie 2020).                 Proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020. 

POCU_109172

POCU 109172 -Importanta experientei profesionale

Proaspetii absolventi sunt tentati tot mai des sa se declare prinsi intr-un cerc vicios cand vine vorba de angajare pornind de la premisa ca in acest scop 99 % dintre angajatori le solicita experienta profesionala. Situatia e un paradox si nu este doar o problema locala, este o problema cu care se confrunta toti tinerii in momentul in care isi cauta un loc de munca. Cum ar putea face dovada experientei lor profesionale atata timp cat abia au iesit de pe bancile universitatii si nu au avut ocazia sa lucreze undeva pentru a acumula aceasta experienta? Singura certitudine in acest moment este existenta acestei probleme si faptul ca ea trebuie abordata cu scopul solutionarii. Astfel, devine de maxima importanta accesul la informatii si felul in care tinerii aleg sa le utilizeze pentru a-si define drumul inspre cariera dorita. Nici pentru angajatori nu e o postura confortabila sa fii nevoit sa angajezi proaspat absolventi, buni teoreticieni, insa lipsiti de exercitiul care  le-ar facilita punerea in practica a informatiilor dobandite in universitate. Desi s-a incercat de catre stat stimularea angajarii tinerilor absolventi prin acordarea unor facilitati fiscale angajatorilor, se pare ca masurile nu produc efectele scontate din punct de vedere economic. Pe langa aceste aspecte angajatorii mai reclama lipsa predictibilitatii economice si fiscale si legislatia rigida de angajare. Prin urmare, varianta prin care se recomanda tinerilor solutionarea aceastei situatii este acumularea de experienta inca din timpul studiilor sau efectuarea unor activitati de voluntariat si/sau practica. In general universitatile permit si se implica in organizarea de stagii de practica, fiind din ce in ce mai constiente de importanta lor in asigurarea angajabilitatii resursei umane instruite de ele. Se ajunge astfel la semnarea acordurilor de practica cu agenti economici in cadrul carora studentii practicanti sau interni reusesc sa parcurga un anumit numar de ore prevazut de regulamentele didactice in cadrul firmelor. Toate aceste activitati faciliteaza tanarului acumularea acelei experiente indelung solicitate de angajator, in sensul in care ajunge sa inteleaga, procese, proceduri si  mecanismele de functionare ale unei firme, invata sa interactioneze cu persoane din interiorul si exteriorul respectivei companii sa utilizeze infrastructura tehnologica disponibila ș.a.m.d. Pentru a ajunge sa faca practica in cadrul unei companii studentul trebuie sa fie mereu la curent cu oportunitatile oferite de firmele locale in acest sens, sa se implice si sa participe la targurile de locuri de munca si internshipuri, la zile ale portilor deschise, precum si la prezentarile pe care firmele le organizeaza in cadrul facultatilor/ universitatilor. Daca activitatea de practica este impusa prin curricula facultatii este important pentru student sa se asigure de indeplinirea tuturor formalitatilor – sa efectueze practica in intervalul de timp impus si pana la data ceruta conform programei si structurii anului universitar, sa solicite firmei gazda de practica sa delege persoana care va ocupa rolul de tutore, sa completeze raportul si caietul de practica, etc. Nu in ultimul rand, studentilor practicanti li se recomanda sa fructifice din plin oportunitatea de a activa in cadrul unei firme, de a da dovada de interes, implicare si seriozitate si de a acumula cat mai mult din acesta experienta acordandu-i importanta cuvenita in procesul de pregatire pentru gasirea si accesarea jobului ideal.       Acest material a fost elaborat in cadrul activitatilor proiectului ”Îmbunătăţirea potenţialului de absorbţie pe piaţa muncii a studenţilor prin stagii de practica de calitate”, ID 109172 cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020.

POCU_109172

POCU 109172_Stagiu de practica sau internship, ce alegem?

Internship-uri, programe de stagiu si stagii de practica sunt concepte tot mai frecvent vehiculate insa nu toata lumea este deplin familiarizat cu acestea.Per ansamblu, atat internship-urile, programele de stagiatura, cat si stagiile de practica presupun o combinatie intre activitati de studiu si activitati de lucru pe o anumita durata de timp. Astfel, elementele de baza sunt comune celor trei timpuri de activitati insa exista si o serie de diferente intre acestea.In cele ce urmeaza vom puncta aspectele caracteristice ale fiecarui tip de activitate pentru a furniza elementele necesare persoanelor care vor dori la un moment dat sa faca o alegere in acest sens:

POCU_109172

POCU 109172: Planificarea in cariera

Ca orice alt tip de obiectiv asumat in viata, cariera, impune stabilirea si urmarea unor pasi care sa ne duca acolo unde ne dorim.

Ce e la fel de important in acest proces este alegerea cu obiectivitate si intelepciune a zonei profesionale pe care care vrei sa te dezvolti ca individ, cantarind argumentele in favoarea unui domeniu sau altul prin prisma competentelor si inclinatiilor personale. Dupa identificarea acestora si alegerea directiei de dezvoltare e importanta alegerea manierei, a pasilor si actiunilor necesare pentru a ajunge acolo unde ti-ai propus.

Insa planificarea in cariera presupune parcurgerea unui drum pe durata caruia e importanta capacitatea de dezvoltare si de adaptare continua la context. Presupune o autoevaluare obiectiva a punctelor noastre tari si slabe menite sa ne permita sa ne atingem obiectivele sau care, dimpotriva, ne pot impiedica in atingerea unui tel nerealist stabilit sau in dezacord cu cerintele pietei.

Desi laborios si de durata, parcurgerea acestui process genereaza o serie de avantaje care duc la cresterea performantei academice, sporirea gradului de motivatie, imbunatatirea autocunoasterii, dezvoltarea capacitatii de Comunicare si relationare, dezvoltarea competentelor legate de identificarea si obtinerea de informatii utile despre ocupatii.

Pe termen lung toate eforturile depuse se vor traduce in obtinerea performantei academice in domeniile de interes ceea ce va creste sansele de integrare cu success pe piata muncii si obtinerea unui post bine cotat;  obtinerea satisfactiei profesionale, dezvoltatea si cultivarea flexibilitatii si adaptabilitatii care vor facilita adaptarea la schimbari.

Planificarea in carierea poate fi realizata parcurgand urmatoarele etape:

autoevaluarea
explorarea ofertei educaționale și ocupaționale
luarea deciziei de cariera
conturarea unui plan de cariera
dezvoltarea personala
Autoevaluarea presupune identificarea punctelor tale forte, de care folosindu-te poti sa iti conturezi un traseu professional in accord cu profilul tau personal, adica te pot ajuta sa alegi accea cariera care sa iti ofere satisfactie pe termen lung si posibilitatea de a ramane motivate facand ceea ce iti place.