Acest material a fost elaborat in vederea sprijinirii beneficiarilor pentru asigurarea masurilor care sa conduca la sustenabilitatea afacerilor pe termen mediu si lung, sa contribuie in continuare la temele POCU si sa asigure continuarea activitatii si dezvoltarea afacerilor in conditii optime. In functie de discutiile cu beneficiarii in cadrul workshop-ului si de concluziile acestora, activitatea de monitorizare a implementarii planurilor de afaceri va fi adaptata conform problemelor si solutiilor identificate. Astfel, monitorizarea trebuie sa cuprinda identificarea problemelor cu care se confrunta beneficiarii si stabilirea masurilor de remediere pentru a asigura dezvoltarea optima si sustenabilitatea planurilor de afaceri.
Dincolo de vorbe şi declaraţii frumoase, sustenabilitatea are o latură financiară evidentă. Sustenabilitatea este pe ordinea de zi a organizaţiilor si reuneşte preocupări cum sunt grija pentru mediu, sănătatea consumatorilor, mentinerea locurilor de munca si dezvoltarea angajaţilor, implicarea în comunitate, schimbările climaterice, reciclare.
Sustenabilitatea în afaceri este o componentă economică, pe care întreprinzătorii din România o au din ce în ce mai mult în vedere. Motivul este, în principal, Uniunea Europeană care atrage atenția ca ideea să fie primordială în dezvoltarea afacerii. Acest lucru reprezintă o condiție obligatorie pentru obținerea finanțărilor din partea acestui organism.
Sustenabilitatea în afaceri este o metodă de a asigura o dezvoltare durabilă a afacerilor în comunitatea în care activează. Scopul ei are ca obiect principal o activitate de public relation care să arate preocuparea față de natură, dar ar trebui să fie mai mult de atât, prin folosirea unor elemente inovative, care să ajute toate cele trei părți implicate în activitatea economică.
Ce înseamnă sustenabilitatea unei firme, cum poate să ajute dezvoltarea sustenabilă a acesteia și care sunt câteva măsuri prin care întreprinzătorii pot să-și dirijeze afacerea în această direcție?
Ce este sustenabilitatea?
Sustenabilitatea este un concept economic prin care se acordă importanță profitului, comunității și mediului înconjurător.
Cum poți face o afacere sustenabilă?
O afacere devine sustenabilă prin folosirea tehnicilor inovative, prin trecerea la tehnologii ecologice și prin investiția în viitor.
În ce domeniu al economiei este potrivită sustenabilitatea?
Sustenabilitatea este potrivită în toate domeniile economiei, indiferent de domeniul de activitate.
Ce este sustenabilitatea
Conceptul de sustenabilitate a apărut acum aproximativ 30 de ani în gândirea economică a specialiștilor din vestul Europei. Această idee a venit ca răspuns la părerea majorității oamenilor de afaceri că doar profitul contează. Unul dintre primii specialiști care au încercat să găsească o rezolvare a acestei atitudini distructive a fost economistul englez John Elkington care a încercat să găsească o modalitate prin care afacerile să se dezvolte durabil, iar corporațiile să fie mai responsabile față de oameni și față de planetă în general.
Acesta a propus un concept pe care l-a denumit ”triple bottom line”, prin aplicarea căruia oamenii de afaceri trebuiau să abordeze activitatea lor dintr-o triplă perspectivă, și anume, cea a riscurilor cu privire la profit, a riscurilor sociale cu privire la oameni și a riscurilor de mediu cu privire la impactul asupra planetei.
Sustenabilitatea în afaceri nu are o definiție exactă, ci este mai degrabă formată dintr-o serie de recomandări și de acțiuni, care urmăresc mai mult decât simplul profit imediat și lasă moștenire generațiilor viitoare un mediu economic durabil și o planetă mai curată.
Sustenabilitatea financiara si economica
Sustenabilitatea unui plan de afaceri are ca scop dezvoltarea unei strategii pe termen lung. Chiar dacă acțiunile sustenabile pot părea cheltuieli inutile, protejarea pe viitor de probleme și crize economice face ca acestea să merite.
Câteva metode ușor de pus în practică și care ar putea să aducă numeroase beneficii sunt următoarele:
- Adoptarea unor atitudini ecologice față de mediul înconjurător (schimbarea becurilor cu incandescență cu becuri cu LED, refolosirea și reciclarea materialelor, folosirea mașinilor electrice, a încălzirii solare etc.);
- Preocuparea pentru sănătatea angajaților (prin asigurări private de sănătate, abonamente la săli de sport, informări cu privire la diferite riscuri);
- Sponsorizarea unor școli și facultăți;
- Asigurarea unui nivel de salarizare corect pentru atragerea de personal calificat și pentru păstrarea lucrătorilor buni;
- Îmbunătățirea nivelului de educație prin oferirea de cursuri de specializare, participarea la simpozioane, congrese etc.
Dezvoltare sustenabila si durabila
Tehnologiile moderne sunt esențiale pentru obiectivele de dezvoltare sustenabilă. Una dintre inovațiile cele mai eficiente din ultimii ani este mașina electrică. Este clar pentru toată lumea că mașinile cu motoare cu ardere internă nu sunt sustenabile, în primul rând, prin poluarea pe care o produc, dar și prin eventuala epuizare a resurselor de hidrocarburi.
Din păcate, costurile pentru achiziționarea unor mașini electrice sunt prohibitive pentru majoritatea întreprinzătorilor, ceea ce este păcat pentru că reprezintă un mijloc ideal de a face economii, dar și de a proteja planeta în același timp. Există soluția prin care se poate evita acest neajuns, și anume, apelarea la firme specializate, care oferă posibilitatea de leasing operațional, mai exact închirierea pe termen mediu și lung a acestui tip de autovehicule. Astfel, firmele se pot bucura de avantajele oferite de mașina electrică, dar fără a face investiții foarte mari în această privință.
În concluzie, sustenabilitatea afacerii poate avea și efecte pozitive asupra profitului și nu presupune doar cheltuieli pe care mulți le cred inutile. Investiția în viitor trebuie să înceapă de astăzi pentru ca generațiile care urmează să trăiască într-un mediu natural și economic propice unei vieți umane de calitate.
Sustenabilitatea, parte din procesul de recrutare
Un factor important în dezvoltarea unei companii sustenabile constă în recrutarea acelor oameni care înteleg nevoile de dezvoltare durabilă ale companiei si care au valorile, experiența și abilitățile necesare pentru a dezvolta și a pune în practica strategia de sustenabilitate. Companiile au nevoie de angajați motivați să lucreze pentru aspectele sociale si de mediu relevante (materiale) pentru business și care își doresc să pună bazele infrastructurii pentru sustenabilitate în companie.
Programe de educație și implicare a angajaților pe partea de sustenabilitate
Aceste programe sunt necesare pentru a obține suportul și motivatia angajaților pentru inițiativele de sustenabilitate, dar și pentru a comunica la nivel intern ce înseamnă responsabilitatea față de mediu și societate pentru companie și pentru jobul fiecărui angajat.
Implicarea angajatilor pe partea de sustenabilitate poate merge și dincolo de job. Retailerul Walmart, prin intermediul programului ,,My Sustainability Plan”, își încurajează angajații să-și analizeze propriul stil de viață și să-și ia un angajament, făcând o schimbare în viața lor cu impact pozitiv asupra mediului sau societății.
Afacere responsabila
Dacă sustenabilitatea este cu adevărat o parte integrată a businessului , acest lucru trebuie să se reflecte și în numărul de ore de training pe teme de sustenabilitate relevante pentru business.
Prin participarea la sesiuni de training pe sustenabilitate, angajații dezvoltă abilități și competențe cheie și ințeleg cum pot să contribuie la obiectivele de dezvoltare durabilă ale companiei.
Leadership pentru sustenabilitate
E nevoie, totodată, de programe de leadership prin intermediul cărora sustenabilitatea să devină un mod de gândire și acțiune în companie. Numai așa pot companiile să contribuie la dezvoltarea unor lideri cu o gândire holistă, care înțeleg sistemul economic și socio-ecologic în care acționează organizația lor. Lideri care reușesc să inspire oamenii din companie să contribuie la o cauza mai mare ce depășește targeturile financiare.
Cultura organizațională si afacerea sustenabilă
Toate inițiativele menționate anterior contribuie la crearea unei culturi organizaționale care să favorizeze dezvoltarea unui business sustenabil si care să atragă susținerea managementului și a angajaților pentru actiunile de sustenabilitate. Însa e nevoie ca aceasta cultură sa fie întreținută în mod permanent prin dezvoltarea de instrumente de colaborare și comunicare la nivel intern, prin colectarea feedback-ului de la angajați, prin programe de inovare în domeniul dezvoltării durabile sau prin recunoașterea și promovarea campionilor pe sustenabilitate din companie.
Cultura organizațională este un cumul de trei elemente: ceea ce spui, ceea ce faci și ceea ce crezi. Sunt multe companii care spun că susțin principiile sustenabilității și care fac diverse lucruri în această direcție, însă Savitz consideră ca acest lucru nu este suficient dacă organizațiile nu cred cu adevărat că sustenabilitatea aduce o valoare semnificativă businessului lor.
Partea financiara pe planul 2
Sustenabilitatea sta in prezent la baza succesului unei afaceri si a continuitatii acesteia , iar concentrarea exclusiva pe performanta financiara ar putea duce la pierderea din vedere a unor aspecte importante pentru companie, dar si pentru societate in ansamblu, asa cum este gestionarea rationala a resurselor finite ale planetei. Acestea sunt cateva dintre principalele concluzii ale studiului PwC Business Success beyond the short term.
Incorporarea sustenabilitatii in modelul de afaceri este importanta nu doar pentru obtinerea unui avantaj competitiv pentru companii, ci si pentru o crestere eficienta si responsabila social.
Aproape trei sferturi dintre directorii generali considera ca o afacere inseamna mult mai mult decât profit. 76% dintre respondenti recunosc importanta satisfacerii nevoilor societatii in ansamblu, dincolo de cele ale investitorilor, clientilor sau angajatilor, precum si necesitatea apararii intereselor generatiilor viitoare. Iar 69% considera ca scopul unei afaceri nu este doar profitul, ci si protejarea intereselor tuturor partilor implicate.
Sustenabilitatea corporativa inseamna mai mult decât a folosi becuri ecologice, a recicla si a fi filantrop si presupune mai mult decat activitatea departamentelor de responsabilitate sociala si sustenabilitate, incluzând si activitatile de achizitii, financiar, gestionarea riscului, strategie, tehnologie, relatia cu investitorii, precum si departamentul de resurse umane. O abordare sustenabil a a afacerii inseamna dincolo de performantele financiare si informatii de natur a non-financiara, având rolul de a sustine si directiona strategia pe termen lunga companiei.
Crearea unor produse si servicii de calitate este doar un aspect al sustenabilitatii. Multe companii se implica in activitati ce au drept scop imbunatatirea nivelului de trai. Desi pare un act filantropic, este in acceasi masura si o decizie rationala de afaceri. Cresterea nivelului de salubrizare, sponsorizarea studentilor sau construirea de scoli contribuie la diminuarea nivelului de saracie si la imbunatatirea nivelului de educatie, a starii de sanatate a angajatilor si la crearea unei baze mai largi de selectie pentru atragerea viitorilor angajati.
La nivelul Uniunii Europene se doreste cresterea transparentei in privinta prezentarii informatiilor nefinanciare ale companiilor, iar o recenta Directiva prevede ca, din 2017, anumite intreprinderi mari de interes public trebuie sa intocmeasca o declaratie nefinanciara care sa contina informatii privind aspectele de mediu, sociale si de personal, cele legate de respectarea drepturilor omului, combaterea coruptiei si a darii de mita. O astfel de declaratie ar trebui sa includa o descriere a politicilor, a rezultatelor si a riscurilor legate de aceste aspecte si ar trebui sa fie integrata in raportul de gestiune al intreprinderii in cauza.
Ceea ce clientii, furnizorii, angajatii, guvernul si societatea in general asteapta de la o companie este schimbarea modelului de afaceri, cu un accent mai mare pus pe sustenabilitate. Cu totii ne dorim ca afacerea sa aiba succes, dar nu cu orice pret. Cu o populatie a globului in crestere, care se straduieste sa isi imbunatateasca nivelul de trai in contextul unei planete cu resurse limitate, companiile trebuie sa anticipeze schimb arile globale si sa i si modifice modul de operare, pentru a tine pasul cu aceste transformari. Provocarea consta in felul in care schimbarile pot sau ar trebui sa conduca la o transformare fundamentala, in modul in care organizatiile sunt conduse si in care actionarii isi masoara succesul. Iar pentru acesta este nevoie de adoptarea unor raportari integrate care sa ofere tuturor partilor interesate acces la o gama larga de informatii despre companie si impactul activit atii acesteia in comunitate.
Abordarea sustenabilă
Crearea unor produse şi servicii de calitate este doar un aspect al sustenabilității. De exemplu, raportul de sustenabilitate al companiei Puma din 2011, elaborat de PwC, a aratat că 94% din impactul asupra mediului al companiei era generat în cadrul procesului de producţie şi distribuţie. Dispunând de aceste informaţii, Puma a dezvoltat o nouă linie de articole sport numită InCycle făcute din materiale reciclabile şi biodegradabile, impactul asupra mediului fiind redus cu aproape o treime faţă de articolele tradiţionale din piele. Multe companii se implică în activitati ce au drept scop îmbunătăţirea nivelului de trai. Deşi pare un act filantropic, este în acceaşi măsură si o decizie raţională de afaceri. Creşterea nivelului de salubrizare, sponsorizarea studenţilor sau construirea de şcoli contribuie la diminuarea nivelului de sărăcie şi la îmbunătăţirea nivelului de educaţie, a stării de sănătate a angajaţilor şi la crearea unei baze mai largi de selecţie pentru atragerea viitorilor angajaţi.
Intocmit de
Expert monitorizare servicii grup tinta
Toth Tiberiu Dorin